De varkensgriep: pandemie, of massahysterie?

Toen het nieuws tot me doordrong: bijna pandemie, varkensgriep, was het virus al goed losgeslagen in de wereld.

Vorige week, met dat mooie weer was ik nauwelijks thuis te vinden. En omdat ik vooral het nieuws tot me neem via internetmedia en tv, wist ik tot eergisteren nog nergens van. Ik leefde in een naïeve staat, onbevreesd door de bossen aan het huppelen. Knappe jongen die mij binnen kan houden! Maar toen veranderde het zonnige weer in regen en nattigheid en verplaatsten mijn werkzaamheden zich naar binnen, naar achter mijn pc. En werd ik ook even door het virus van massahysterie getroffen.

Ik lees dat de WHO (World Health Organisation) bij elkaar gekomen is om te praten. Er worden maatregelen genomen wat betreft reizen.

Over de hele wereld lopen mensen op straat alsof het Japanners zijn zonder camera’s. Mondkapjes lijkt de nieuwe mode.

Ik smul van achter mijn pc. Niet alleen omdat ik vind dat de grootte van de wereldbevolking best een paar procenten minder mag. Dat vind ik namelijk wel. Maar dat is niet de reden van mijn hyperfocus op dit onderwerp.

Ik gun het niemand om door een simpel griepje om het leven te komen. En vind het echt bijzonder vreselijk dat mensen doodgaan aan snotteren, koorts, hevige diarree en pijnen. Ik gun het niemand. Maar mijn fascinatie lijkt niet te stuiten. En bij mezelf te rade gaande, moet ik toegeven dat het me vooral biologisch zo interesseert. En laten we wel wezen: we hebben eindelijk weer een voor biologen interessant wereldnieuwsonderwerp. This beats the creditcrisis!

Uit het oogpunt van evolutie is geen enkel virus succesvol als het zijn gastheer om het leven brengt. Zo doodt hij zichzelf. Dus als biologen ergens over in totale frustratie kunnen raken is het dit soort massahysterie om een virus wel. Of juist op de zijlijn kunnen gaan verkneukelen. Ik hoor(de) tot het laatste slag.

Ik Google op het woord varkensgriep. En tot mijn grote verbazing bestaat er al een Wikipedia onderwerp over. Ik denk: vast over de varkensgriep toen dit virus nog alleen varkens en een enkele boer aanviel. Niets is minder waar. Het onderwerp varkensgriep is al helemaal bijgewerkt. Sterker nog. Er bestaat al een onderwerp: de “Varkensgriepuitbraak in 2009”. Alsof hij al voorbij is! Wow, smul smul.

Goed, nou kan ik aan feiten komen. De feiten:

• Het virus is een variant van varkensgriep

• De ziekteverschijnselen lijken op gewone griep.

• Er overlijden mensen aan.

Tot nu toe nog niets hysterisch. Maar dan komt het: het virus is vooral dodelijk voor een gezonde groep mensen: jonge mensen tussen de 25 en 45 jaar. En dat is bijzonder. De gewone griep velt vooral ouderen en jonge kinderen. Dit varkensvirus, ook wel Mexicaanse griep genoemd, is een motherfucking tough virus! Kijk, vertel me dat meteen: nu wordt ik wel bang, met mijn 31 jaar!

Verderop valt te lezen dat er wordt vergeleken met de Spaanse griep. Ja hoor! Daarbij overleden tientallen miljoenen mensen in de tijdspanne van één enkel jaar! Slachtoffers met dezelfde leeftijdsklasse als de gevallen van de Mexicaanse varkensgriep. Dat daarbij zoveel mensen overleden, is natuurlijk ook deels te wijten aan de slechte conditie die de overlevenden van de eerste Wereldoorlog toen hadden. WO1 bracht ook de juiste omstandigheden voor supersonische verspreiding van het virus. Want door de vele georganiseerde en ongeorganiseerde feesten van uitzinnig geluk over het einde van de oorlog brachten miljoenen mensen op de been. Samenkomsten van deze magnitude zijn optimale omstandigheden voor een virus.

Opgelucht ben ik nu wel: we hebben tegenwoordig geen einde van een wereldoorlog te verwachten waarbij men uitzinnig gaat feesten in duizenden steden. Een vooruitzicht wat me doorgaans niet zo blij kan maken, maar goed. De vraag is echter: zijn die feesten wel nodig voor een succesvol virus anno 2009? Toen, bijna een eeuw geleden was er nog geen vliegverkeer voor vakanties, geen airco in grote kantoorgebouwen en ziekenhuizen. Toen waren er nog niet zoveel metropolis-steden, en woonden er meer mensen in ruraal gebied dan in stedelijk. Dit virus zal misschien de mens niet uitroeien (biologisch onmogelijk zoals boven uitgelegd) maar mij, familie en vrienden wel!

De eeuwige strijd van de mens tegen de rest van de natuur heeft weer een nieuw hoofdstuk ingeslagen: de mens tegen de varkensgriep. Ik blijf voorlopig even binnen! Knappe jongen, die varkensgriep. 😉

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ advies en uitvoering van aanpassingen voor de toekomst off grid * selfsufficient * duurzaam * bijna gratis
Dit bericht werd geplaatst in DAG(boek) en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De varkensgriep: pandemie, of massahysterie?

  1. Kneh zegt:

    Op GOOGLE EARTH kun je zelfs al de verspreiding van het virus volgen…
    En verder lijkt het me vooral nuttig voor virologen die onderzoeksvoorstellen willen indienen.
    Ik hoop nog steeds op een uitbraak van MMD (microbiele matten disease)

  2. Nico zegt:

    Anno 2009 is een pandemie iets makkelijker te bereiken door de toegenomen mobiliteit van het virus: die mag gratis mee het vliegtuig op en nestelt zich rustig in grote luchthavens en andere drukbezochte plaatsen. Anderzijds staan we er nu wel wat beter voorbereid bij dan in 1918 (toen de Spaanse griep uitbrak) en zeker na alle voorzorgsmaatregelen tegen een nog niet opgedoken vogelgriep epidemie: mondmaskers, antivirale geneesmiddelen en labo’s die op relatief korte termijn vaccins kunnen maken. Het zal dus wel niet zo erg zijn als de Spaanse griep, de Aziatische griep of – nog erger – AIDS (al 25 mio doden!!!). Maar mooie mediabeelden levert het natuurlijk wel op. Spannend!

  3. gebioblogeerd zegt:

    Hoever staat het inmiddels met de verspreiding van het virus?
    Ineens hoor je er haast niets meer over. Laatste nieuws was op 7 mei: een nederlandse vrouw van 53 is ook geinfecteerd. Wanneer raakt iedereen besmet? Wanneer worden de miljoenen aan virale middelen benut? Wanneer moet ik voor mijn leven gaan vrezen???

    http://binnenland.nieuws.nl/555601/tweede_geval_van_mexicaanse_griep

Geef een reactie

