Wanneer evolueert de mens voorbij Religie?

Normaal blog ik over de mooie dingen in de natuur, die me nog steeds verwonderen, biologeren, en zelfs goddelijke ervaringen geven. Maar dit is het Darwin jaar, en ik kan er niet meer omheen: wat is er toch in godsnaam aan de hand met al die “gelovigen” die uitvallen naar Darwin, zijn geniale evolutieleer, en evolutie in het algemeen? Waarom vechten ze tegen de kracht van het leven? Dat is net zo dom als vechten tegen de zwaartekracht.goddelusion

Geloof en wetenschap zijn niet het zelfde, horen niet thuis in een zelfde discussie, en hebben niets met elkaar te maken zelfs. Dat Christenen al die eeuwen zo dom zijn geweest zich te mengen in de wetenschap, laat de geschiedenis op gruwelijke wijze zien. Socrates moest gif drinken (van dolle kervel trouwens!!) Galileo Galilei werd gedwongen door de katholieke kerk afstand van zijn bevindingen te doen en veroordeeld tot levenslang huisarrest. Waarom ook al weer? Omdat hij ontdekte dat de aarde NIET het middelpunt van het universum is.

Het land bij uitstek waar je als wetenschapper al jaren niet veilig bent om te weten wat je weet, en te denken wat je denkt, is uiteraard Amerika. The US of A. Het land van de vrijheid. De vrijheid, ammehoela. Richard Dawkins zit bij mij op twitter, of het hem echt is weet ik niet, maar in ieder geval Twittert hij dagelijks over de intellectuele armoede van zijn landgenoten. Over het gebrek aan respect voor gezond verstand. En over de ontkenning van de basis van het leven: een mirakuleus feilloos systeem: evolutie. Een set van genetische eigenschappen laat ons zijn hoe we zijn, en laat ons leven. Als overleven mogelijk is, is voortplanten mogelijk. Als dat moeilijker is, door veranderende omstandigheden, is alleen overleving mogelijk van organismen met de perfecte set genetische eigenschappen voor die omstandigheden. Mutaties in deze genetische set, zijn aan de orde van de dag. En deze kleine veranderingen in het genetisch materiaal kunnen ervoor zorgen dat er beter overlevende genen bestaan. Alle genen overleven als ze niet een nadeel opleveren voor overleden. Organismen met deze sets worden eruitgeselecteerd. Gaan dood, planten niet voort. Tuurlijk! Zo werkt het! Logisch, mirakels, en ongelooflijk voor de hand liggend. Net als alle grote uitvindingen, is het bijzonder knap zoiets simpels te vinden. Darwin is een van mijn grootste idolen!

Als evolutie ons heeft gemaakt, heeft het dus ook God gemaakt. Dat is een feit. Ga maar na. God, goddelijke ervaringen, en zelfs religie zijn een deel van ons. Het is niet anders.  Er is een samenspel van delen van onze hersenen verantwoordelijk voor God. Samen actief, geeft ons dit goddelijke ervaringen, en kan zelfs geactiveerd worden in Atheisten. Het belief system wordt het nu door wetenschappers genoemd, deze delen in de hersenen zijn dus ook een resultaat van evolutie. Of ze zijn ontstaan als een geheel, als evolutionaire oplossing voor overlevingsproblemen, of een bijresultaat van de evolutie is, is de vraag die nu gesteld wordt, uiteraard!

Of er echt een God buiten ons is, daar waag ik me niet aan. Als kinderen met mij die discussie aangaan, win ik het toch wel. Kijk zeg ik, als er een God is die veeel en veel slimmer is dan ons. Dan was hij zo slim om niet als een lopende band werker al die soorten te maken. Dan was hij denk ik eerder als een programmeur bezig, en heeft hij een soort van wiskundeformule geschreven, en die heet Evolutie. Als je in God gelooft, geloof dan in een slimme! Ja toch? Daar komt bij dat de mensen die de bijbel schreven natuurlijk nog niet zo zoveel wisten als wij. Ze hadden nog niet eens verschillende woorden voor toekomstige tijd. Morgen was morgen, maar ook volgende week. Vind je het gek, dat die mensen, uiteraard heel erg hun best gedaan hebbend, de bijbel zo hebben geschreven? God schiep de wereld niet in 7 dagen. Man, hij deed in het in 1 Big Bang! Over jou deed hij een stuk langer. Maar ja, dat snapten die mensen nog niet. God schiep evolutie, en dat gaf jou dit stel hersenen om dit te begrijpen. Nou ga je die gebruiken. (.. sla je boek open op pagina..!)

Nou, dit leuke kleuterige uitstapje achter ons latend, wil ik nog wel even vertellen waarom ik dus vind dat Religie niets met wetenschap van doen heeft. En zijn tengels ervan moet houden. Te beginnen bij mijn eigen geloofsovertuigingen.

Zelf ben ik katholiek opgevoed, ik ben boeddhist uit keuze, en heb teksten van Jezus later op waarde weten te schatten. Nu ik door mijn studie begrijp hoe het universum in elkaar steekt, hoe het leven werkt, en hoe het is ontstaan ben ik geloviger dan ooit. Mijn studie Biologie heeft me geleerd met mijn eigen ogen te kijken, met mijn eigen oren te horen, en met mijn eigen hersenen te denken. De Boeddha is zo slim geweest zijn overtuigingen niet tot een religie te willen, kunnen en hebben laten uitgroeien. De Boeddha zei net als Jezus enorm slimme dingen, hij was zijn tijd ook heel ver vooruit. Hij zei: alles wat ik zeg, moet je in twijfel trekken, pas als het resoneert met jouw eigen ervaringen, opgedaan in meditatie, of levenservaring, dan pas is het waar. Slimme jongen die Siddharta. Maar ik kende woorden van deze strekking al veel langer, nog uit de tijd dat ik regelmatig naar de kerk ging. Wacht, hoe was het ook al weer?

Ohja, was het niet Jezus die zei: “Jullie hebben ogen, maar zien niet? Jullie hebben oren, maar horen niet?” In zijn gelijkenissen (soort van beeldende, fantastische, sprookjesachtige) manier van spreken, legt hij uit waarom hij zo spreekt. “Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.” En wie verstaat er dit nou niet? Ik wel! Jezus blijft toch ook maar één van mijn idolen. Zoals het hoort, een mens, met mooie woorden, met woorden die nog steeds raken.

Ik zal de tijd niet meer meemaken dat evolutie de gelovigen heeft weggeselecteerd. Want evolutie, hoe geniaal ook, is nou eenmaal een langzaam proces. Jammer, maar helaas!god-delusion-flyer

update: leuk blog trouwens: godvoordommen

update 2: over de “eeuwige strijd tussen evolutie en creatonisme” Serieus blog!!! Bizar, die Amerikanen. Wat heeft het 1 nou met het ander van doen?

toch mooi gezegd

creationist01Most people can see for themselves that a view of life in which humans arise as an accidental byproduct of a bloody and violent evolutionary process is not the same as a world in which an all-powerful, all-loving God created the world specifically for human beings. Such people should not be derided as ignorant or theologically unsophisticated. They don’t need to be lectured about Augustine or about the proper way to read the Bible, and they are usually thinking more clearly than your average professional theologian.

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in DAG(boek) en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

