Levenswijsheden

Waarom mijn bedrijf (Be)leef! heet is vrij eenvoudig uit te leggen, omdat veel mensen me dat vragen, zal ik het bij deze doen. Een paar jaar geleden werkte ik voor Visiria aan een maXxipakket: een digitaal leerpakket voor Biologie. En deze methode noemden we  “Leef!”. In stijl met de andere lespakketten, en met Biologie. Want dat is de leer van het leven.

Toen ik na het VWO moest beslissen wat ik ging studeren, was er maar 1 ding waar ik in geïnteresseerd was, dat was het leven. Ik heb overwogen om Godsdienstwetenschappen te studeren, omdat ik als atheïst mateloos geïnteresseerd was en ben naar hoe mensen hun leven zin geven. Ik heb een half jaar de kunstacademie erbij gedaan, alleen omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik kom uit een kunstenaars/ondernemers familie. En toen heb ik nog psychologie en wiskunde naast Biologie gestudeerd.

Maar Biologie werd mijn studie, omdat de wetenschapper in mij toch overheerste. En zelfs na vele obstakels heb ik het erg florisant afgerond. Met heerlijk hoge cijfers. En jaren later, zelfs jaren met spijt “Heb ik de verkeerde studie gekozen? Oh, wat als….”, ben ik toch erg tevreden over mijn keuze. Biologie, leer van het leven.

Daarna wilde ik alles wat ik geleerd had, zo graag door jonge mensen ook laten ontdekken dat ik besloot om een de docentenopleiding te doen. Wat me tijdens deze studie vooral zo veel energie gaf, was het creatieve. Het maken van nieuw lesmateriaal, gebaseerd op wetenschappelijke studies naar hoe mensen het snelst en het beste leren. Om van wetenschap uit te gaan, en te creëren. Wat ik leerde tijdens de docentenopleiding is dat leerlingen het beste leren van lessen waarbij emoties worden opgewekt. Een koppeling van iets wat geleerd moet worden aan een emotie, verankert het geleerde. Dus beleven moeten ze! En voor een bioloog is dat natuurlijk precies het goede woord!Jammer genoeg, na 3 jaar werkervaring had ik aan het eind van elke werkdag het gevoel: wanneer kan ik nou eindelijk werken? Wanneer kom ik toe aan het maken van vernieuwend onderwijs?

Schrijven en bedenken, dat vind ik werken. Beetje uitvoeren wat anderen me vertellen, dat is geen werk! Dat is arbeid. En daar doe ik niet aan (zal ook wel weer dat bloed zijn, lekker excuus hoor). Dus begon ik met schrijven. En door te schrijven, schilderen, tekenen, ontwerpen, en bedenken voelde ik me weer gaan leven. Het laten beleven van de natuur is mijn grootste drijfveer voor dit weblog. En vandaar: (Be)leef! creaties. Het leven beleven, dat is waar het om draait.

Vandaag zocht ik wat leuke citaten over het leven op, kijken wat de grote koppen erover geschreven hebben. Hieronder een aantal quotes! Enjoy!

“Leef niet alsof je nog duizenden jaren voor je hebt. Het noodlot zit je op de hielen. Neem het er goed van zolang leven en kracht tot je beschikking staan.”

Marcus Aurelius

Romeins keizer (121-180)

voor mensen die zelfmoord overwegen:

“Sterven is niets. Begin dus met leven. Het is niet zo gek en het duurt langer.” Frans: “Mourir, ce n’est rien. Commence donc par vivre. C’est moins drôle et c’est plus long. “

Jean Anouilh

Frans toneelschrijver (1910-1987)

Die van Woody Allen vind ik het meest komisch, hier volgen er twee:

“Ik ben weer zeer depressief.Gisteren werd ik bijna doodgereden door een autobus. Ik zag mijn hele leven aan mij voorbijflitsen, maar het vreemde was dat ik er niet in voorkwam.”

“Ik ben gestopt met roken. Ik zal een week langer leven. Die week regent het pijpestelen.”

Woody Allen

Amerikaans filmregisseur en acteur (1935 – )

Ik hoop maar dat deze schrijver het bij het verkeerde eind had:

“Een auteur neemt niet werkelijk aan het leven deel, hij observeert.” Engels: “A writer doesn’t really live, he observes.”

N. Algren

Zo, en nu naar buiten, want er valt heel wat te (be)leven, ook voor een auteur!

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (A)rtikel, (Be)leef! en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Levenswijsheden

  1. Chungmei zegt:

    Dame, well done! Ik (be)leef je 🙂

  2. gebioblogeerd zegt:

    ja toch? hihi!

Geef een reactie

