Smaakte de Neanderthaler een beetje?

Oktober vorig jaar gaf ik het mezelf nog cadeau: een issue van de National Geographic. Met als voorpagina-artikel het verhaal over hoe de Neanderthaler eruit moet hebben gezien. Voor een les dacht ik. Leuk. En ik kan me nog levendig herinneren dat ik dit smakelijke artikel zat te lezen in de docentenkamer.

Veel was er bekend geworden door de fossiele overblijfselen en het DNA te kunnen bestuderen van een Neanderthaler-vrouw, Wilma genoemd. Hiermee kon zelfs een reconstructie worden gemaakt van Wilma.

neanderthal-1Wilma, die waarschijnlijk hooguit “WWAHEUH” geheten zal hebben, want spreken konden ze niet, de zo zeer tot de verbeelding sprekende Neanderthalers, zag er zo uit:

Hoogstwaarschijnlijk dan. Want ja, ook al zijn de twee broers (Nederlanders trouwens!) die Wilma weer tot leven toverden heel goed in hun werk, tijdreizen kunnen ze natuurlijk ook niet! Heel toepasselijke namen hebben ze: Kennis en Kennis!

Cute trouwens, die broers! Zo! Echt wel! Vrouwen, zie dit even:

kennis

Aniehoew. Dat artikel in de NatGeo liet het antwoord op 1 prangende vraag bij alle evolutie-biologen onbeantwoord: waardoor zijn de Neanderthalers nou eigenlijk uitgestorven? En kijk, zie daar. Op mijn Twitter vandaag het antwoord:

Wij zouden ze opgegeten hebben! Ja echt! KLIK HIEROP! Het is me wat! Maar ja, what to do? Zoals Kennis en Kennis ze gereconstrueerd hebben in ieder geval waren het ook SNOEPJES! Om op te vrreeete!

man neanderthaler Neanderthal-2ahum…

😉

Nee, even serieus. Mijn enige vraag nu is: “Zeg, zou die neanderthaler een beetje lekker gesmaakt hebben?”

10

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (A)rtikel en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Smaakte de Neanderthaler een beetje?

  1. Christiaan zegt:

    Volgens mij waren ze prima te eten. Redelijk atletisch, dus lekker mager vlees. Qua smaak, denk ik, dichter bij varken dan rund of kip.

  2. Via de mail kwam deze reactie van Christiaan nog binnen, met zijn goedkeuren mag ik die ook nog plaatsen! Thanks voor de complimenten trwns, Krizzz!

    >>Hoi Mrieke,

    Alles goed?
    Bedankt voor het leuke artikeltje over de gegeten neanderthalers. Op
    zich is het niet onwaarschijnlijk dat ze bejaagd zijn> Mensen eten ook
    nog steeds gorilla’s, terwijl die op de evolutionaire ladder ook erg
    dichtbij staan, en dat er botten gevonden zijn die erop wijzen dat ze
    ook daadwerkelijk zijn geslacht voor consumptie is erg interessant.
    Het zegt alleen weinig over op welke schaal het is gebeurd, noch of
    dat de aanleiding was tot het uitsterven van de gehele soort. De homo
    floresiensis is ook om onduidelijke redenen verdwenen (en persoonlijk
    vind ik dat er jammer.. ze zijn stoer!)
    Evengoed vind ik persoonlijk dat het gegeven dat de haarkleur bij
    neanderthalers het gevolg was van een andere genetische mutatie dan we
    bij mensen kennen niet per definitie uitsluit dat er nooit
    soortkenmerken zijn ingefokt. Als je kijkt naar hoe de moderne mens
    met de eigen soort omgaat lijkt het me zelfs waarschijnlijk dat, mocht
    het mogelijk zijn moderne mensen en neanderthalers te kruisen, er een
    bepaalde vermenging zal hebben plaatsgevonden (waarmee ik bedoel dat,
    hoe ziekelijk ook, plunderen en verkrachten blijkbaar normaal gedrag
    is. Zeker als verschillende groepen elkaar naar het leven staan. Wreed
    genoeg leidt onvrijwillige geslachtsgemeenschap ook vaker tot een
    zwangerschap dan gewone)
    Soms wordt die mogelijkheid bijvoorbeeld genoemd om de zwaardere
    beharing van zuid-Europeanen mee te verklaren. Ik was er niet bij, dus
    kan er weinig zinnigs over zeggen. Wel vind ik, en daarin ben ik
    gepassioneerd, dat iets wat onwaarschijnlijk is, nooit per definitie
    is uit te sluiten. ‘Waarschijnlijk niet’ is altijd ook ‘heel misschien
    ja’
    Blijf nieuwsgierig.

    Groeten, Christiaan.<<

  3. Kneh zegt:

    er schijnt een redelijk goed beeld (ofwel ons idee van dat beeld) te zijn van hoe de neanderthaler er uit gezien moet hebben.
    Ik vraag mij af hoe onze directe voorouder uit die zelfde periode er uit gezien heeft of spreekt de neanderthaler gewoon meer tot de verbeelding.
    ik zou die twee wel eens naast elkaar willen zien ..( ik neem aan dat het beeld uit “guerre du feu” van Jean Jacques Arnout van huidige mens en Nean wel niet helemaal kloppen)

Geef een reactie

