Hoe dodelijk geloof kan zijn…

Ik kan mijn blog vol knallen met de godsdienstgekken in Amerika, maar dat doe ik niet. Ik kan wel elke dag schrijven over de domheid van Amerikanen. Ik kan er mijn vingertoppen aan verslijten. Maar dat doe ik niet. Elke dag houd ik me in. Op mijn twitter komen er berichten binnen van twitteraars zoals Richard Dawkins (zal hij het echt zijn?) en andere wetenschappers en wetenschappelijke sites die de blogger in me prikkelen… Maar meestal houd ik me in.

Want het is gewoon niet goed voor mijn hart. Face it. Is gewoon zo.

Maar deze kan ik jullie niet onthouden. In Amerika is het weer eens zover: twee ouders hebben hun 13 jarige zoon geprobeerd medische noodzakelijke hulp te ontzeggen. Het 13 jarige jongetje zou zonder deze hulp dood gaan. Hij heeft Hodgkin’s lymphoma. Dit is een vreselijk pijnlijke vorm van kanker. Het doodt de witte bloedcellen. Goede nieuws is echter dat het te genezen is. Het is de best te bestrijden vorm van kanker die er is. Succeskant met chemo: 80%!

Daniel, het zieke joch, houdt van zijn ouders. En tja, legde zich zelfs bij hun oordeel neer. En toen zij een rechtszaak aanspanden tegen behandeling heeft hij zelfs in de rechtbank gezegd dat hij niet behandeld wil worden. En dat hij dat zelf kan beslissen. Het joch kan niet eens lezen! Want hij heeft ook nog eens een vreselijke leerachterstand en wellicht leerproblemen.

nemahaZijn ouders zijn aangesloten bij een Native American geloof, Nemenhah genaamd. Dit zogenaamde natuurgeloof ziet de mogelijkheid om via religie te genezen.”Our religion is our medicine.” Aha. Nemenhah is gesticht in de 90-er jaren van de vorige eeuw door Philip Cloudpiler Landis, die zelf afgelopen woensdag zei ooit vier maanden in de gevangenis gezeten te hebben in Idaho voor fraude, gerelateerd aan het aanbevelen van “natuurlijke medicijnen”. Landis zei:  “The issue is Danny’s right to decide how he wants to live his life.” Of bedoelt Landis “how to end is life”?

coversylviami_medplusDit doet me allemaal heel erg denken aan de arme Sylvia Millecam. De rechtszaak tegen de grootste Nederlandse kwakzalver Jomanda. Waar het Nederlandse rechtssysteem ook maar geen grip op krijgt. Sylvia is al dood. Het kalf verdronken, en de put nog niet gedempt.

Even terug naar Amerika. Hoe iep het af met Daniel Hauser? Het 13 jarige zwakbegaafde zoontje van Anthony en Colleen Hauser werd gered. Tenminste, zo zag het er naar uit. Het rechtssysteem deed zijn werk, voor een keer. De rechter, John Rodenberg besloot dat het krijgen van medische hulp opwoog tegen de religieuze overtuigingen van het joch en zijn ouders. 19 mei, twee dagen geleden zou hij weer verder gaan met chemo. Happy ending?

Nee, helaas. Colleen, de achterlijke moeder van het zwakke en zwakbegaafde joch Daniel, heeft haar zoon meegenomen naar “een” buitenland. En vader weet zogenaamd niet waar ze zijn.

Misschien kan Jomanda channelen en ze vinden? Of anders een andere kwakzalver? Doen ze tenminste eens een keer iets goed!

Mijn vingers doen pijn nu, het is hemelvaart, dus ik ga zo maar naar de kerk, even bidden om genezing van mijn woede. Verdomme.

Over Marieke

Asperger en bipolair ~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Biologie Wiskunde Onderwijs - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~
Dit bericht werd geplaatst in (A)rtikel en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoe dodelijk geloof kan zijn…

  1. Chungmei zegt:

    Bizar hoe mensen kunnen zijn!

  2. gebioblogeerd zegt:

    Ik kan nog niet vinden of het joch al terug is, veilig. Ik hoop dat hij gevonden wordt. Het is toch “godgeklaagd” dat je je kind opoffert voor zo’n sekte?
    Gelukkig komt dit minder in Nederland voor…

Geef een reactie

