Down geneest kanker !?

downIk heb de luxe gehad op te groeien met mensen in mijn omgeving en familie die wat anders zijn. Die een andere kijk op de wereld hebben, en soms wat hulp nodig hebben. Deze mensen hadden van nature een helend effect op mij, als ik verdrietig was bijvoorbeeld. Ik heb het over mensen met het syndroom van Down.

Ik weet geen betere genezing tegen depressie dan met een stelletje Downers optrekken en naar de dierentuin gaan, bijvoorbeeld! Maar wist je dat het syndroom van Down ook kanker kan genezen?

In Noorderlicht nieuws las ik dat onderzoekers de oorzaak hebben kunnen vinden waarom Downsyndroom “patiënten” minder vaak kanker krijgen. Dit is inherent aan het hebben van het extra chromosoom. Hierop ligt namelijk een gen wat de aanleg van extra bloedvaten verhindert. Kankergezwellen veroorzaken, in “gewone” mensen een vergroting van het aantal kleine bloedvaten, zodat er extra bloedtoevoer naar de tumor is, en dit maakt dat een tumor zo snel kan groeien. Als de aanleg van deze vaten wordt voorkomen kan een gezwel niet zo hard groeien. Het stofje wat deze aanleg voorkomt wordt geproduceert door een gen dat ligt op chromosoom 21. Daar hebben mensen met Down 3 exemplaren van. Dus is in Downpatiënten dit stofje van nature 1,5 keer zoveel aanwezig.

Stom toeval natuurlijk, een grapje van de evolutie. Dat juist dat gen op chromosoom 21 ligt. Maar even  kreeg ik een brok in mijn keel,  en raak ik toch beetje, tja hoe moet ik het zeggen,  emotioneel?

Ja beetje wel, als ik dan denk aan al die jaren onderzoek. Aan al die jaren vechten tegen de big C (cancer) de grote K in het Nederlands. Dat de “oplossing” dan zo dichtbij was. Dat juist deze heerlijke groep mensen deze bijdrage gaat leveren aan dit onderzoek. Hoe dankbaar we straks zouden kunnen moeten zijn wellicht, als we van kanker kunnen genezen. Dankzij hen.

Misschien dat ze niet voor niets altijd zo lachen!!

Wil je nog een dosis natuurlijke antidepressiva? Klik hierop voor uitzendigen gemist van “Down met Johnny”. Heerlijk programma!down_met_johnny

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (A)rtikel en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

