Waarom geloven?

Dit zegt het eigenlijk allemaal….

Let’s enjoy!

Geloof is erfelijk, maar je vrije wil ook!

Dat geloof iets menselijks is kan je lezen in een eerder artikel> evolutie van geloof.

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (ver)WONDER en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Waarom geloven?

  1. Roger zegt:

    Wat heb je een onstuimig bruisende levenslust!

  2. gebioblogeerd zegt:

    thanks, i guess…. bloos

  3. Roger zegt:

    De zomerwei des ochtends vroeg.
    En op een zuchtje dat hem droeg
    vliegt een geel vlindertje voorbij.

    Heer, had het hierbij maar gelaten.

  4. Kneh zegt:

    Sehnsucht
    Was zieht mir das Herz so?
    Was zieht mich hinaus?
    Und windet und schraubt mich
    Aus Zimmer und Haus?
    Wie dort sich die Wolken
    Um Felsen verziehn!
    Da möcht’ ich hinüber,
    Da möcht’ ich wohl hin!

    Nun wiegt sich der Raben
    Geselliger Flug;
    Ich mische mich drunter
    Und folge dem Zug.
    Und Berg und Gemäuer
    Umfittigen wir;
    Sie weilet da drunten,
    Ich spähe nach ihr.

    Da kommt sie und wandelt;
    Ich eile so bald,
    Ein singender Vogel,
    Zum buschichten Wald.
    Sie weilet und horchet
    Und lächelt mit sich:
    “Er singet so lieblich
    Und singt es an mich.”

    Die scheidende Sonne
    Verguldet die Höhn;
    Die sinnende Schöne,
    Sie läßt es geschehn,
    Sie wandelt am Bache
    Die Wiesen entlang,
    Und finster und finstrer
    Umschlingt sich der Gang.

    Auf einmal erschein’ ich,
    Ein blinkender Stern.
    “Was glänzet da droben,
    So nah und so fern?”
    Und hast du mit Staunen
    Das Leuchten erblickt:
    Ich lieg’ dir zu Füßen,
    Da bin ich beglückt!

  5. Roger zegt:

    De winter en mijn lief zijn heen.
    Er zit een merel op het dak,
    zijn keel beweegt, zijn snavel beeft
    alsof hij in zichzelve sprak.

    Hij luistert: uit een verre boom
    klinkt als het ketsen van twee stenen
    een vonkenregen van verlangen
    zo luid, zo helder en zo bang.

    De merel stort zich met een kreet
    vol wildheid in de voorjaarsvlagen.
    Ik kan het bijna niet verdragen:
    mijn voorjaar en mijn lief zijn heen.

  6. Roger zegt:

    De wielewaal werpt keer op keer
    gepolitoerde lasso’s uit.
    Zo glad, zo helder en zo luid
    hij fluit zoals een jongen fluit
    en ik kijk op, daar gaat hij weer!
    Het lijkt wel of ik nog zo pas
    een vangbaar meisje was.

  7. gebioblogeerd zegt:

    Joh, zet er aub de dichters bij waar je het van jat…

    Ik ben zelf dichter en zou dit niet cool vinden…

  8. gebioblogeerd zegt:

    Ik doe het zelf wel. De gedichten van Roger zijn van Vasalis, de beste Nederlandse dichteres ooit. Ook kinderarts en psychiater:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/M._Vasalis

  9. Roger zegt:

    p.s. bgoed bgejatte bode bvan bcontactgestoorde bM. bVasalis bliefhebber baan bdagmens en bnachtdier bMrieke

    • gebioblogeerd zegt:

      haha, nou ok, als je ook van van Vasalis bent, ok.
      Wat vind je van Herman de Coninck? Dat lees ik het liefst met Simeon ten Holt’s Cantato Ostinato op de achtergrond… En lig steeds in een scheur.

      mijn gedichtenblog nog gelezen?
      http://www.nachtorchis.web-log.nl

      Zal er eens Vasalis op posten.

  10. Roger zegt:

    Je bent een veelvraat!

    Afterthought sotto voce:

    Gekwetst ben ik van binnen,
    Deurwond mijn hert zo zeer,
    Van uwer ganser minnen
    Gekwetst zo lank zo meer.
    Waar ik mi wend, waar ik mi keer,
    Ik en kan gerusten dag noch nachte;
    Waar ik mi wend, waar ik mi keer,
    Gij zijt alleen in mijn gedachte.

    toegeschreven aan Margaretha van Oostenrijk

    (tip: op achtergrond klanken van de luitsuites van Bach)

  11. Kneh zegt:

    hoort de wind waait door de bomen
    en strooi dan wat lekkers in 1 of andere hoek

  12. Roger zegt:

    ps veelvraat èn omnivoor

  13. Roger zegt:

    pps En dat alles na het lezen van ‘Waarom geloven?’ (of waarom ik daarmee ben opgehouden). Wat mij betreft (en in alle bescheidenheid): liever verwonderen dan geloven.

  14. Roger zegt:

    ppps En dan te bedenken dat Nietzsche het ons al in 1888 voorhield: God is dood! En nu ook het failliet van het vooruitgangsdenken uit de verlichting steeds nadrukkelijker wordt aangetoond is de hamvraag: ‘En hoe nu verder?’
    Maar genoeg gekweeld: mijn oren tuiten van mijn eigen gekakel.

  15. Roger zegt:

    ppppps En als je dan toch Vasalis op je gedichtenblog post, lees/overweeg dan ook ‘Skelet’. Misschien niet haar mooiste, dan toch haar meest veelzeggende (naar mijn mening uiteraard).

  16. gebioblogeerd zegt:

    Nou, Roger, heel erg bedankt voor je heldere zeer zinnige uitwij(ei)dingen. Fijn dat ik je heb weten te inspireren….

Geef een reactie

