koolmeesrock

Het dierenrijk blijft me verwonderen. Soms kan het zijn dat ik uren naar het verorberen van een vliegje door een spin kan kijken, soms raakt het me diep dat katten zich zo heerlijk kunnen ontspannen. Vaak verwonder ik me over al die vogelzang, en hoeveel betekenis dat gepiep heeft. Soms ga ik daar in op: de merel zingt een sonate, de pimpelmees zingt mooie popsongs, de karekiet lijkt wel te scratchen.

En heel soms lees ik over een wonderlijke wetenschappelijke ontdekking, iets wat we nog niet wisten van een diersoort. Dit is zeldzaam. De meeste ontdekkingen waar de wereld een beetje van op zijn kop staat, worden gedaan aan organismen in de andere Biologische rijken: planten, bacteriën, schimmels.

Maar nu is er dan iets heel nieuws ontdekt: koolmezen jagen in noodgevallen op….

VLEERMUIZEN!!

He? Hoe kan dit? Vleermuizen zijn groot, nachtdieren, en ze vliegen! Koolmezen eten zaden in de winter, en rupsen in de lente en zomer. Koolmezen jagen helemaal niet. Hoe doen ze dit?

Ze jagen in de winter, op de kleinste soort vleermuis, door grotten in te vliegen. Daar hangen deze kleintjes (Pipistrelli) te overwinteren. En een aantal minuten later verlaat zo’n koolmees de grot met een vleermuis in de bek. Koolmezen doen dit in tijden van grote schaarste.

Zoals je weet ben ik een echte pimpelmeesfan, maar vandaag moet ik zeggen: koolmezen rocken! Echt wel! (of is het gothic?)

Over Marieke

Asperger en bipolair ~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Biologie Wiskunde Onderwijs - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~
Dit bericht werd geplaatst in (A)rtikel en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

