De mexicaanse **HATSJOE** griep

Sinds maart blogt gebioblogeerd over de Mexicaanse griep. Het onderwerp is niet voor niets voor ons naar de achtergrond verdwenen in de posts. Dat is omdat we van mening zijn dat aandacht geven aan iets wat alleen maar hysterie op zou kunnen roepen ons een kwalijke zaak leek.

Dit konden we u echter niet onthouden. Deze week in het nieuws, als eerste in De Morgen (belgisch nieuwsblad) te lezen: Europa wil onderzoek naar de aanpak van de griep.

In Europa groeit de kritiek op de macht die geneesmiddelenbedrijven hebben uitgeoefend bij het uitroepen van een wereldwijde uitbraak van varkensgriep. Het parlement van de Raad van Europa vindt dat experts van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO), die uiteindelijk een pandemie van Mexicaanse griep uitriep, zich te veel hebben laten leiden door farmaceutische ondernemingen met directe belangen bij vaccins en andere geneesmiddelen tegen het H1N1-virus.

‘Loze pandemie’
De Raad van Europa, waarin 47 Europese landen zitting hebben, wil dat later deze maand een onderzoek en een spoeddebat worden gehouden naar de opmerkelijke knieval van de WGO voor de geneesmiddelenindustrie. De Duitse parlementsvoorzitter van de raad, Wolfgang Wodarg, noemt het uitroepen van de ‘loze pandemie’ een van de grootste medische schandalen van deze eeuw. “Het uitroepen van een alarmerende pandemie mag nooit worden beïnvloed door medicijnverkopers”, stelt hij.

De tekst van een ontwerpresolutie die tijdens het aanstaande spoeddebat waarschijnlijk de steun krijgt van veruit de meeste van de 47 landen, ademt eveneens die uiterst kritische geest. De resolutie stelt onder meer dat miljoenen gezonde mensen wereldwijd nodeloos zijn blootgesteld aan onbekende neveneffecten van griepvaccins die onvoldoende waren getest.

Dit artikel is overgenomen van: De Morgen>>

Gebioblogeerd zou graag in contact willen komen met mensen die van het vaccin last hebben gekregen. Kent of bent u iemand die is gevaccineerd? Heeft u het vermoeden dat het vaccin u ziek heeft gemaakt? Meldt u aub door een mailtje te sturen naar:

be_leef@live.nl

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in NIEUWSgierig en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De mexicaanse **HATSJOE** griep

  1. efce zegt:

    Ik word hier toch langzaamaan wel een beetje treurig van. Hou me ten goede: ik heb niets tegen kritische evaluaties, en die moeten ook gemaakt worden nav het Mexicaanse griep-beleid. Maar die moeten dan wel gaan over het gehele plaatje. Op zich kan ik me voorstellen dat je als gezond mens wat verbaasd aankijkt tegen het gevoerde beleid en met name de haast om te vaccineren. Daar staat allereerst tegenover dat je als gezond mens normaal gesproken helemaal niet gevaccineerd bent en dus ook helemaal niet hebt hoeven nadenken over bijverschijnselen en dergelijke!

    De andere kant is deze. Er zijn alleen al in Nederland vele honderdduizenden mensen met een minder goede gezondheid. Voor hen is griep tamelijk verwoestend of dodelijk – de reden waarom ze jaarlijks zonder al te veel discussie tegen de meest voorkomende varianten worden gevaccineerd. Daar komt wel veel geld- maar geen complot aan te pas. Noem het een kwestie van humaniteit. Dat in het geval van de Mexicaanse griep snel en rigoureus is ingegrepen door de overheid, past dus in een beleid dat al vele jaren wordt gevoerd en is vanuit het perspectief van de mensen met een zwakkere weerstand een behoorlijke zegen.

    Dat de pandemie zich niet ontwikkeld heeft volgens de meest pessimistische ramingen, mag je trouwens ook wel een zegen noemen. Het voorspellen van het verloop van een (beginnende) pandemie is ongeveer even lastig als het voorspellen van het weer op de langere termijn. Dat de farma-industrie druk heeft uitgeoefend op de WHO staat vast. Daar zal geld beslist een rol in hebben gespeeld, maar zeker zo bepalend was dat het maken van grote hoeveelheden vaccin heel veel tijd kost. Er moest een besluit komen om voldoende vaccin te hebben voor de winter op het westelijk halfrond. Om – nu het meevalt – dan te spreken van ‘het grootste medische schandaal van de eeuw’, lijkt mij typisch iets voor een politicus die zijn mediamomentje pakt.

    Ik spreek overigens wel uit gekleurde ervaring: ik heb een zoontje die een stofwisselingsziekte heeft, die onder andere zijn reactie op bacteriële en virale infecties ondermijnt. In iets duidelijkere termen: hij loopt een gerede kans (1:5) dood te gaan een griepje of een oorontsteking. Ik kan je wel vertellen: ik lag bijna letterlijk voor de deur van het ziekenhuis te wachten op de eerste vaccins. Hij heeft overigens geen bijwerkingen gehad.

  2. Kneh zegt:

    Ben ook gevaccineerd i.v.m. astma. Heb er geen naweeen van gehad. De griepgevoelens/keelpijn in de week er op deelde ik met mensen die niet ingeënt waren en kan ik dus niet aan de prik zelf toeschrijven.

    En ook zou ik het graag eens willen omkeren.

    Wat als het wel goed doorgezet zou hebben? Wat als er wel vele doden waren?
    Wat is dan de reactie van alle conspiracy denkers? Dan zou er ook weer een door overheden, aliens en gnomen georganiseerde samenzwering tegen de mensheid van gemaakt worden. Vaak is dit weer de zelfde groep mensen die zich voor zeer hoge bedragen laat “genezen” door zwevende kwakzalvers.

    Ik denk dat je het in dit soort gevallen het als onsympathieke overheid (en die hebben we nu eenmaal met dit – en waarschijnlijk elk ander – kabinet) nooit goed kunt doen.

    Achteraf bekeken was het misschien een storm in een glas water, maar je kunt nu niet meer nagaan hoeveel mensen er wel degelijk baat bij gehad hebben om gevaccineerd te worden (of had RIVM om het wetenschappelijk correct te doen stiekem een placebo controle groep moeten meenemen – met alle ethische problemen die daar weer bij opduiken).

    Ik zie het als het dragen van een autogordel. Het heeft ook “bijwerkingen” voor wat betreft bewegingsvrijheid en zitcomfort en in geval van een ongeluk kan de gordel hard in je lijf snijden/beuken en zelfs menig sleutelbeentje doen breken. En het lijkt me dan toch ook dat je niet gaat zeuren over een breukje als je beseft dat je net je leven gered hebt.

    Tja…

  3. Mrieke zegt:

    Mijn gezondheid is niet goed, en ik ben niet ingeent. Dat doe ik niet, omdat ik de dood niet vrees. Het leven in angst voor de dood, is leven als dode.

    Het zaaien van angst is en blijft een kwalijke zaak. Gebioblogeerd blijft bloggen over dit onderwerp. Als een van jullie graag een blog met een tegengeluid wil schrijven, plaatsen we dit graag.

  4. efce zegt:

    Beste Mrieke, met alle respect: ik vind dit een vreemde redenering. Analoog aan wat Kneh beweert: draag je dan ook geen veiligheidsgordel in de auto of een helm als je gaat skiën of motorrijden? Ook ik ben niet bang voor de dood, maar je hoeft ‘m ook niet op te zoeken!
    Overigens ben ik het geheel met je eens dat onnodig angst zaaien een kwalijke (zoniet misdadige) zaak is.

  5. Mrieke zegt:

    Mijn leven is het mijne, en daar ga ik me niet voor verantwoorden, beste efce.

    Al is de kans nog zo klein: ik blijf liever niet gehandicapt als gevolg van een inenting. De griep had geen kans op blijvende verschijnselen naast de dood. De dood vrees ik niet, zoals geschreven. Blijven gehandicapt zijn vrees ik wel.
    Daarom draag ik een gordel.

    En daarom laat ik me niet inenten.

    Maar dat zijn mijn keuzes. En ik weet dat die vreemd lijken. Niet inenten is niet hetzelfde als de dood opzoeken!! KOM nou even!

  6. efce zegt:

    Mijn opmerking was volstrekt niet bedoeld om jou (of wie dan ook) ter verantwoording te roepen. Als dat zo overkomt, dan spijt mij dat zeer. Ben wel erg geinteresseerd in de motieven van mensen om zoiets wel of juist niet te doen. Niet meer en niet minder.

  7. Mrieke zegt:

    efce: ik vind het prima. Het is goed dat meningen worden gegeven.
    Maar om iemands redeneringen vreemd te noemen….
    Het is nota bene mijn blog!

    Ik waardeer je geluid enorm. En houd me op de hoogte!!

Geef een reactie

