de lente staat te beginnen

Heb je het ook gemerkt?

Ik durf het nu hardop te zeggen, geloof ik. Ja, daar komt tie: “de winter is voorbij…” (aarzelingen omgeven mijn statement. dus opnieuw:) DE WINTER IS VOORBIJ..

Althans, de winter is voorbij in mijn kop. Want ik heb de lentekriebels, het voorjaar in de bol, mijn huis staat op zijn kop door mijn voorjaars-schoonmaak-woede-aanval, ik heb de lente in de kop. Elk zonnestraaltje verwarmt mijn gemoed. Elk klein schril, aarzelig klingelend liedje van de koolmees voor mijn raam laat mijn hart even opspringen. Het is voorbij, die nare winter!

Toch?

Het sneeuwt eindelijk niet meer. (Ohjee, ik hoop niet dat ik het jinx…)

Het vriest niet (vreselijk) meer.

En er is soms zon, er zijn twijfelend zingende vogels, en soms lente-regent het.

Vooral de druppels regen  (geen nare sneeuw) op mijn dakramen laten me weten dat de zon weer gaat schijnen, dat de knoppen van de bomen straks open gaan. Dat er weer nestjes komen. Dat er weer jonge dieren het leven gaan ontdekken.

Maar voor het paradijselijke van het voorjaar volkomen losbreekt en het een lieve lentelust is, waar niemand meer onderuit kan, komen de regenmaanden. Eerst maart. Die roert met zijn staart. En april, die doet wat ie wil. (wijsheden mensen! Uit grootmoederstijd!)

De komende weken dus regenachtig weer, en soms best wel koude dagen. Van die waterkou, die doordringt tot op het bot.

Maar mijn pret kan het niet drukken. Ik verklaar het: de lente is in aantocht, de winter is voorbij! En dat maakt me uitzinnig blij! (rijmt ook zo heerlijk grootmoeder-ig. )

Mijn blijdschap (vooral de uitzinnige kant ervan) uit zich onder andere in het feit dat ik onder een dekentje op de bank zit als ik ’s avonds thuis ben, aangezien ik de hele dag de ramen wagenwijd open had staan. Terwijl ik overdag als een gek door natuurgebieden struin op zoek naar vogels die er toch moeten zijn, verontwaardigd als ze nog niet zo lenterig zijn als ik.   Zo erg zit bij mij de lente in de kop! Tja, je moet er wat voor over hebben om natuurgek te  zijn….

De lente in de kop, hoe uit zich dat bij jou? Heb je je schaatsen al in het vet, en de slippers uit de kast. Tref je al maatregelen om een weekend te kamperen? Heb je al een fietstocht in de planning?

JIJ hebt er vast ook al last van…. (toch??)

Of ben ik nou (alleen) gek?

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (ver)WONDER en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op de lente staat te beginnen

  1. Marleen zegt:

    Ja!!! Fietstochten, maar dan ga ik doorverwijzen naar (mijn 😉 blog ‘picknickmand.blogspot.com’, waar een boekje wordt verloot ‘Rondje Brabant’, met fietstochten en picknickrecepten.

    En in mijn moestuin mag ik ook weer aan de slag

Geef een reactie

