” ik roep mijn naam “- vogel

Dagboek 22 maart 2010

vogelend wandelen

Gisteren wandelde ik uitgerust met mijn camera door mijn buurtje: het platteland van het Groene Hart. Specifiek: in de buurt van Bodegraven ligt een oud Fort dat in het weekend geopend is. Daar vertroef ik graag. Want ik kan er als ik een rondje om de vesting loop zowel watervogels als de zangvogels van het bos in de houtwal tegen komen. Ik kan het net als iedere willekeurige nederlander erg waarderen als mij twee voor de prijs van één wordt aangeboden. Dus vandaar deze strategische zet om mij met mijn billen neder te zetten in de bosjes rond het eeuwenoude fort en mijn telelens gericht op mogelijk baltsen van futen, of een overvliegende kiekendief. Het is me een heerlijkheid om op deze luie manier deel van de natuur uit te mogen maken, en ook nog heel modern en technisch uitgerust te kunnen zijn met twitterende mobiel (alle waarnemingen van mogelijk zeldzame vogels kan je ook op twitter vinden, zowaar een echte tweet!) en een telelens van heb-ik-jou-daar op mijn digitale spiegel reflex.

telelens

Ik voelde me meesterlijk proffesioneel vogelaar, zo erg had ik me nog nooit eerder vogelaar gevoeld, kan ik wel zeggen. En het mooie bijkomende effect van deze beslissing was, dat de zon ongelooflijk hard scheen te vertellen dat het lente was geworden. Het was immers 21 maart. Eerste lentedag, heeft men besloten. En dat mochten we weten ook, gistermiddag was een genot voor elke luie vogelaar/bioloog/fotograaf. Zon, water, bos, vogels, twitter, telelens. Dat is de samenvatting eigenlijk wel zo’n beetje.

Dus ik zit daar. En een waarlijk luie vogelaar kan gewoon zonder zijn ogen te openen weten of er iets de moeite van het ogen openen waard is opmerken door te vertrouwen op zijn gehoor. Laten we wel wezen: vogelen is een werkwoord, maar veel werk is er niet voor nodig. Ik denk wel eens dat dat de echte reden is dat vogelen populair is, en er geen een reptieleren of een zoogdierelen– variant van deze hobby bestaat. Vogelen is handig, makkelijk en lui. Want wat doet de gemiddelde vogelaar: lui  -steren. Ja, zelfs die vogelaars met een telelens luisteren goed…  “ssshhhhh” is dan ook de herkenbare roep van de beruchte vogelaar. Ik luister dus ook goed, en heb juist mijn ogen dicht tijdens een groot deel van het uitvoeren van mijn hobby. Ogen dicht is eigenlijk les 1, maar goed, genoeg daarover.

luie vogelaars luisteren goed

Vogels maken in tegenstelling tot de meeste zoogdieren, zeker alle reptielen en de meeste amfibieën geluid. Het kan zang zijn, het kunnen roepen zijn, maar hoe dan ook: piepen doen ze. Hoe lelijker, hoe mooier de zang zelfs kan zijn. Ik noem een nachtegaal, zanglijster, winterkoning. Onooglijke kbk-tjes (kleine bruine kutvogeltjes: vreemd van enige opsmuk, kleur of vorm) noemden we in mijn studenten tijd deze vogels. Maar de zingende kbk-tjes zijn vaak flink de moeite waard. De ware popstars onder de vogels, diegene die dus een x-factor hebben, echter, zijn uiteraard ook nog eens uitgerust met spectaculaire kleuren. En ik kan wel zeggen dat de vogel die de prijs jaar na jaar zou winnen, mocht er een contest zijn voor pop-vogel-star, dan zou het uiteraard de PIMPELMEES zijn. Ik ben al jaren fan, zoals u wel weet.

Ik kan al heel lang redelijk wat zang herkennen,  ik heb het van mijn opa en moeder geleerd. En later tijdens mijn studie deze kennis verder kunnne uitdiepen, en nu kan ik redelijk mijn weg vinden in bos, of struweel en op gehoor me uit de voeten maken, of desgewenst verrekijker in de aanslag nemen. “Hoor,  daar kwieeerjt een overvliegende buizerd: “WHIIIEEAAAJJ” ” of:  “Hee: daar komt een ijsvogel aangevlogen” , of “Hoor eens wat een mooi belletje in het liedje van de roodborst”.

nachtmerrie van elke luie vogelaar

Edoch. Elk jaar is het me een wonder hoe het komt dat ik na de winter te hebben doorstaan in alle saaiheid, ontdaan van enige opsmuk wat zingende vogels betreft. Maar vooral is het me een gewaarwording dat ik opnieuw, lijkt het wel, de vogelzang-herken-kunst me moet eigen maken. Ik word erg onzeker van de winter. Lange tijd niet blootstaan aan zang, zorgt ervoor dat dit talent een beetje opdroogt… Mij maar al te bewust hiervan durf ik elk jaar de eerste paar boswandelingen in de lente niet met andere mensen te maken, die erop vertrouwen dat ik vogels kan herkennen. Echt, dit is een nachtmerrie voor mij!

Gelukkig was ik gisteren alleen op pad. Want mijn jaarlijks terugkerende  nachtmerrie dreigde weer uit te komen:

Ik hoorde: “FJIEeee PJAAA”… mijn gedachten gingen op een loopje: “geen koolmees, het lijkt erop… Maar wat dan ook weer. ..”. Op gevoel wist ik: “bruin vogeltje, lijkt op de fitis… Hè verdorie, ik kan er niet opkomen… Wat is het ook weer! Toch een koolmees misschien, maar dan met de baard in zijn keel….”

Dit innerlijke gesprek hield even aan.

Toen herinnerde ik me een twitter van @waarneming: de TJIFTJAF was weer gesignaleerd. Terug van wintervakantie was de TJIFTJAF weer in ons land neergestreken om onze vogelaars weer enig vertrouwen op ons gehoor te kunnen geven. Het is de eerste vogel die ik leerde herkennen. Want het is zo makkelijk: hij zingt zijn eigen naam!

Het is niet FJIEEee PJAA, maar TJIFF TJAFFF wat ik hoorde. JAHOE! Mijn vogelend oor is weer ontwaakt. NET op tijd voor de lentezon!

Gelukkig maar, ik ben het niet verleerd. …

Eigenlijk dank ik ook alle “ik roep mijn naam” – vogels voor hun prestaties. Ze worden vaak toch zwaar ondergewaardeerd, en tijdens een X-factor-vogel contest weggehoond, maar voor een bioloog met zangherkenvrees is het  erg prettig dat ze er zijn.

HULDE aan de TJIFTJAF!

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (ver)WONDER(d), BIOlogie(docenten), DAG(boek) en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

