positief biodivers

biodiversiteit is hot.

zoveel mogelijk soorten, zoveel mogelijk ecosystemen, en zoveel mogelijk genetische diversiteit is het motto in biologie-land lijkt het wel. Een goede zaak dat dit jaar er zoveel aandacht besteed wordt aan het feit dat er soorten uitsterven, dat er minder en minder biodiversiteit is, dat onze wereld een beetje verpieterd.

Een beetje schrijf ik.

Want hoe goed het ook is dat er aandacht is voor natuurproblemen. Ik hoor nooit wat over de successen. En daar heb ik zo onderhand de balen van.

Toen ik jong was, zo’n 25 jaar geleden, was de rivier waaraan ik woonde ernstig vervuild. Er dreven dode vissen, het stonk er naar het afval van fabrieken. En het allerergste was: ik kon er niet in zwemmen. Daar kwamen mijn ouders achter toen ik al een waterrat was geworden door het zwemmen, varen en vissen in dit stromende watertje.

Toen ik jong was waren de volgende items een serieus probleem:

er dreef een raar soort schuim op de golven van de zee op de stranden.

er waren geen roofvogels meer

vissen dreven dood in watertjes, beekjes en slootjes stonken en waren doods

er was een gat in de ozonlaag

bomen droegen geen blad meer ten gevolge van zure regen.

de panda was bijna uitgestorven, en zeehonden werden neergeknuppeld

Hoe zit het hiermee?

Ben je 20 of jonger? Heb je ooit van deze problemen gehoord? Nee he? En als je ze al hoorde, kwam dat door een suffe biologieleraar of lerares die het boek letterlijk nam. En je niet wilde inspireren.

Het feit is dat ik nu meer roofvogels zie ten gevolge van het stoppen van spuiten van ddt. En dat er geen gesprek meer over het gat in de ozonlaag gaat. En dat we niet beter weten dan  dat we gewoon kunnen zwemmen in rivieren, meren en in de zee! Heel veel gaat er goed.

Dankzij Greenpeace, WNF en ontelbare andere organisaties, dankzij onze groene politiek en door de algemene tendens dat we onze wereld willen behouden, schoon het liefst!

Dank je wel wij allemaal! We hebben nog een heel mooie wereld, waar nog heel veel mooie dier-, plant-, schimmel- en bacteriesoorten in bestaan die het nodig hebben dat de hele wereld in balans blijft. Wow!

En nu op naar de positieve toekomst! Met heel veel diversiteit. Bio en mens!

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (doe)Duurzaam, (ver)WONDER, BIOlogie(docenten) en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

