dagboek 29-03-2012

Het is helaas weer een aantal maanden geleden dat er voor het laatst geblogt is hier. En dat komt niet omdat we niet gebiologeerd en verwonderd zijn over de natuur. Maar meer omdat we te weinig tijd hebben om te bloggen.

Vandaag wilde ik toch een dagboek-entry schrijven omdat ik gisteren iets erg bijzonders meemaakte. Het is lente! En dat is op zich niet heel bijzonder, maar toch raak ik elke keer weer verwonderd over de kracht van de natuur. En ik niet alleen. Gisteren zat ik in het zonnetje te tekenen en schilderen toen een autistische jongen naast me kwam zitten en vertelde dat hij vandaag een moestuin was begonnen. Ik vroeg hem waarom hij dat zo leuk vond (hij wist niet wie ik ben, en dat ik gek ben op natuur, tuinen, en biologie). Hij zei me “Omdat alles wat je er in stopt, in de natuur, krijg je vermenigvuldigd terug”. Dat vond ik ontroerend mooi.

Omdat we terug krijgen wat we zaaien zeggen we ook wel.

Die jongen zette me aan het denken. Ik moestuinier al jaren niet meer, na een nogal teleurstellend afgelopen groot project. En denk elk jaar: het heeft geen zin, ik zou meer tijd moeten hebben. En dit jaar twijfelde ik weer. En door deze jongen, Robin heet hij (wat grappig genoeg roodborstje in het engels betekent) ga ik het toch weer doen. Maar niet op de moestuinen op het dorp, maar in mijn eigen tuin.

Het probleem met mijn tuin is dat hij weinig zon krijgt. Maar de muur van mijn huis des te meer. Dus ik dacht er aan om iets hangends te maken, met bakjes, zodat daarin sla kan groeien. Veldsla doet het prima. En ik kan ook wat bonen op laten klimmen langs de muur. Ik heb de “spirit” weer gevonden. Ik heb al aardig wat leuke sites gevonden voor tuinieren op een klein oppervlak:

Hoe dan ook ga ik mijn handen weer vies maken, en als het resultaat tegenvalt ben ik toch lekker bezig geweest. en dat is al opbrengst genoeg!

Dank je wel Robin.

 

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in DAG(boek) en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

