Onderwijs Revolutie!

NBL cartoon_onderwijsDeze herfstvakantie vond ik een boek terug dat ik een jaar geleden kreeg van een oud-collega ter inspiratie. Ik dacht dat het vrij algemeen ging over het vinden van je element in het leven, van je passie. Maar nu ik de laatste bladzijden lees besef ik pas dat het gaat over het onderwijs, en over mijn eigen element. Ik realiseer me dat Ken Robinson, de schrijver van dit boek iemand is waar ik een TED Talk van heb gezien, en nog eens, en heb gepost op mijn twitter, facebook en waarschijnlijk ook hier. Sir Ken Robinson moet ik zeggen.

Via verschillende wegen is Sir Ken Robinson in mijn leven gekomen, en wat een verrijking is dat! Voor mensen die hem niet kennen is dit blog een introductie van hem, en zijn visie op Educatie.

Een hoop frustraties

(be)LEEF! Educatie bestond al, en mijn visie op lesgeven stond al vast. Deze heb ik meegekregen in mijn opleiding in Nijmegen, met name door mijn geweldige vak-didacticus Marcel Kamp. Mijn visie is een middelbare school waarin leren centraal staat, waarin leerlingen werken, leren, zichzelf en anderen onderwijzen en het naar hun zin hebben. De docenten zijn medewerkers, en geven college’s, werkcollege’s, keuzevakken en zijn vooral coaches van de leerlingen. Deze visie begint nu vorm te krijgen, het afgelopen jaar. Voorgaande jaren liep ik eigenlijk vooral met frustraties rond in de trant van:

Hoe komt het toch dat scholen zijn ingericht om leerlingen te benaderen als groepen, waarbij ze gegroepeerd worden op leeftijd en intelligentie en niet op interesse? En dat in een samenleving die is ingericht op individuen!

Hoe komt het dat leerlingen kennis moeten aanleren zonder de context of de motivatie van deze kennis te krijgen aangereikt?

Hoe komt het dat docenten daadwerkelijk denken dat leerlingen beter kennis kunnen opnemen door boeken te lezen terwijl het opdoen van ervaringen veel meer oplevert?

Hoe komt het dat we boeken en schriften gebruiken, en er in het onderwijs nog steeds geen handig gebruik wordt gemaakt van digitale mogelijkheden die de copieermachine al lang overbodig zou kunnen maken.

Hoe komt het dat we toetsen op kennis en niet op vaardigheden, motivatie, passie, of liefde voor iets?

Want we willen toch goed onderwezen, ontwikkelde, sterke, liefdevolle en vooral: vaardige individuen maken van kinderen die daardoor hun vervolgstudie kunnen kiezen, een baan, en een leven?

Sir Ken Robinson

Sir Ken Robinson heeft het boek “the Element” geschreven, en is bekend van zijn leuke TED Talks. Hij is ongekend grappig, heerlijk brits en betoverend ontwapenend. Maar vooral door zijn nieuwe (ongelooflijk goed onderbouwde) kijk op onderwijs.

Hij heeft jaren in het onderwijs gewerkt als drama docent. En daarnaast was hij altijd gefascineerd naar mensen hun drijfveren. Beter gezegd: hoe het komt dat de één fluitend naar zijn werk gaat, en de ander uitkijkt naar het weekend. Wat is toch dat “Element”?  Hij heeft tientallen mensen die hun passie hebben gevonden geïnterviewd om daar achter te komen. En het boek is een verhandeling over zijn bevindingen. Het is geen self-help-book, en dat pretendeert het ook niet te zijn. Desalniettemin is het inspirerend en wijst het je wel de richtingen waar je kan zoeken.

Ken is ook van mening dat er zoveel mensen rondlopen met geen idee wat hun passie is, omdat juist het onderwijs ze van het vinden daarvan heeft afgehouden! En daar eindigt het boek dan ook.

Hieronder een geïllustreerde versie van zijn TED Talk over onderwijs. Zijn visie is dat we ons onderwijs geïndustrialiseerd hebben.  Beter verwoord dan ik ooit zou kunnen:

Een vervolg praatje van hem is wellicht nog grappiger, en vooral gevoeliger. Hij raakt echt mijn gevoelige snaar in ieder geval als hij afsluit met een quote van William B. Yeats gedicht, dat eindigt met: “Tread softly, because you tread on my dreams.”

Dan eindigt Ken met:

“And every day, everywhere, our children spread their dreams under our feet. And we should tread softly.”

TED talk

Zijn eerste praatje gaat over creativiteit en educatie. Beter gezegd: hoe educatie creativiteit doodt.

Over Marieke

Asperger en bipolair ~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Biologie Wiskunde Onderwijs - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~
Dit bericht werd geplaatst in (ver)WONDER, (ver)WONDER(d), BIOlogie(docenten), DAG(boek), WIS(ikdamaar)KUNDE en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

