Discussie in de klas

5d.-discussie-in-de-klasAls docent wiskunde heb ik er niet veel mee te maken, maar als docent Biologie des te meer: de ethische vragen bij de wetenschap. En ik vind dat leerlingen daar mee moeten worden geconfronteerd, en over moeten nadenken.

Meningsvorming

Meningsvorming is gelukkig ook in het curriculum opgenomen, en moet ook worden onderwezen. Daarnaast is het als werkvorm prettig, omdat het een kapstok is om biologische informatie aan op te hangen, uiteraard. Het geeft leerlingen een context als het ware.

Biomaterialen en Justitie

Vandaag keek ik een herhaling van KRO Reporter over het gebruik van biologische materialen van mensen die dat hebben afgestaan vaak zonder ervan op de hoogte te zijn met het doel van wetenschappelijk onderzoek. Het kan zijn dat er materiaal zoals bloed of een biopt bij je is afgenomen, en dat jij denkt dat het nu is vernietigd, nu het onderzoek naar jouw ziekte is afgerond. Maar nee dus, dat materiaal ligt hoogstwaarschijnlijk opgeslagen en wordt gebruikt! Op dit moment is er een wet in de maak die ervoor gaat zorgen dat binnen Nederland deze materialen zelfs mogelijk gebruikt kunnen gaan worden voor Justitie! En dat slaat natuurlijk werkelijk alles!

Er zijn meerdere bezwaren, kanttekeningen en problemen bij zoiets denkbaar. Deze komen allemaal aan bod de reportage.

Het programma

Bij deze de link naar het programma:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1297690

Mogelijkheden in de les

Ik zou aan de hand van dit programma wel een leuke les weten voor HAVO 4 en VWO 4 en 5.

Het programma duurt een half uur, en geeft 3 ethische vragen die je met je leerlingen kan behandelen. En de antwoorden op deze vragen worden in het programma door verschillende mensen gegeven. Als docent kan je de leerlingen de meningen van de geïnterviewden opschrijven en dan een stemming onder de klas houden.

Mijn mening

Mijn conclusie is in ieder geval: mijn biologisch materiaal mag voor elk doeleinde worden gebruikt, zolang mijn naam niet gekoppeld is aan het materiaal. Dus Justitie vist dan vanzelf naast het net. Maar elk bio-medisch onderzoek zou het mogen gebruiken.

Nog interessanter vind ik wat de leerlingen mogelijk zouden vinden!

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ advies en uitvoering van aanpassingen voor de toekomst off grid * selfsufficient * duurzaam * bijna gratis
Dit bericht werd geplaatst in (ver)WONDER(d), BIOlogie(docenten), DAG(boek), WIS(ikdamaar)KUNDE en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Discussie in de klas

  1. Jeanine Bronsema zegt:

    Hallo Marieke,
    Allereerst wat een leuke titel heeft je blog. Leuk bedacht!
    Ik vind het interessant dat je nadenkt over de ethische vragen van de wetenschap op de middelbare school. In mijn eigen middelbare schooltijd werd daar eigenlijk niet echt aandacht aan besteed. Ik denk dat het daarom ook goed is dat dit in een les besproken wordt en leerlingen daar hun eigen mening over geven.
    Ik merk wel aan je verhaal dat je zeer tegen de nieuwe wet bent die het mogelijk maakt in biologische materialen voor justitiële zaken te gebruiken. Ik ben het persoonlijk hierin met je eens, maar het lijkt me wel belangrijk om dit voor de klas niet te erg laten doorschemeren, zodat leerlingen wel de kans krijgen hun eigen mening te vormen.
    Ik denk dat het ook erg leuk is om hier een les over te geven, omdat het maar weer laat zien wat je allemaal kunt met de biologie.

    Groeten,
    Jeanine Bronsema

Geef een reactie

