Verander de wereld in drievoud

Wat nou als je een nier nodig hebt?

4-cycleEn zelfs je broer is bereid hem te geven? Maar hij is geen match?

Daar kunnen we wel wat op bedenken, dachten een stel slimme chirurgen. Dan laten we die broer zijn nier geven aan iemand die ook een kennis, vriend of familielid heeft die zijn nier wil geven maar geen match is…. En zo voorts…

En aldus geschiedde.kidneyswap

Als je nierpatient bent, maar geen match onder vrienden en famillie die bereid is je er één te schenken kan vinden, kan je laten uitzoeken of je iemand anders blij kan maken. In ruil krijg jij een nier van iemand die op deze manier zijn geliefde, familielid of vriend kan redden.


pay-it-forward-chart3-e1296688258693
Waarom doen we dat niet vaker?

Een nier geven vind ik nogal drastisch, maar zou ik iets kunnen geven zomaar, zonder iets terug te verwachten in ruil voor drie goede daden? Ja, genoeg. Ik kijk mijn kamer eens rond en vind binnen vijf minuten al heel wat spullen die ik niet wegdoe omdat ze eigenlijk te goed zijn voor het grof vuil, maar ik niet kwijt kan op marktplaats.

Als ik deze nou weggeef met alleen de belofte in ruil dat de ontvanger ook drie goede daden doet?

download

Dan geven drie mensen drie goede daden door, in ruil voor drie goede daden per goede daad, en dat dan weer… Oftewel: pay it forward zonder dat je iets moeilijks moet doen.

Geef het door!

Ik begon maar meteen toen ik dit bedacht had.

  • Weggegeven: gratis meerijden van een collega met een verstuikte enkel. De vriendelijk aangeboden fles wijn geweigerd, ik drink immers geen alcohol. Weggeven wat je toch weg wil doen, was mijn kadootje van haar aan mij. Hopelijk vindt mijn collega drie ontvangers.
  • Nog niet opgehaald: boxjes voor een computer, werkend, niets mee aan de hand, maar gewoon over.

Ik ben benieuwd wat mijn dag mij morgen weer te geven geeft!

Ohja, ik noem het “betaling door doorbetaling“, echt iets anders dan in natura, maar drie keer zo leuk!

Pay it forward!

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (doe)Duurzaam, (ver)WONDER(d), DAG(boek) en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Verander de wereld in drievoud

  1. Mrieke zegt:

    Dit heeft veel reacties opgeroepen bij mijn twitterpubliek. En gek genoeg niet hier. Ik heb wat sites binnengekregen, en ik had er zelf al een heleboel, die plaats ik hier maar even voor iedereen die weg wil geven, een tweede leven wil geven, of een positief gevoel wil ontvangen.
    Voor gevers zijn krijgers (ontvangers) nodig: toon wat moed om te kunnen krijgen dus.

    http://www.voorpositiviteit.nl/ elke dag een gratis positief bericht om te lezen
    http://www.buynothingnew.nl/ koop nooit meer nieuw: maak, repareer, recycle, huur alles.
    Op deze site wordt alles gratis aangeboden.

    In de kolom rechts staan nog meer links waar je je leven mee kan veranderen. zonsopkomst is het kopje.

Geef een reactie

