De Uitdaging: Leven zonder geld (2)

Ik ben de uitdaging aangegaan om met zo min mogelijk geld te leven, zonder ook maar iets te missen van al het leuks van het leven. 15 januari begon mijn uitdaging. Sinds die dag geef ik geen geld meer uit aan nieuwe dingen. Ook niet als ze vervangen moeten worden. Dit ga ik een maand doen. Om die uitdaging ook aan te gaan, kan jij je ook inschrijven op:

BuyNothingNew

4. En ik heb al 20 dagen niets nieuws gekocht. Tenminste: van mijn eigen geld… Ik moest voor school wel een nieuwe memorystick (voor de leerlingen van mijn schoolkrant) en oplaadbare batterijen kopen (voor mijn Grafische Rekenmachine). Ik baalde als een stekker dat ik de pinpas in het apparaat van de HEMA stak. Maar goed: voor mezelf heb ik nog steeds niets nieuws gekocht.

5. Ik heb me 3 dagen geleden ingeschreven op FAIR4all.nl. Deze site heeft als doel mensen met elkaar te verbinden die diensten en goederen delen. En nog wat meer sites zoals deze hebben mij al als lid mogen verwelkomen. Zie de links rechtsonder onder het kopje: zons(op)komst.

6. De inschrijvingen heb ik vandaag nog even wat uitgebreid. Deze sites zijn echt te gek en een aanrader!

ImageProxyPeerby: spullen lenen en uitlenen aan elkaar. Heel gemakkelijke interface, via Facebook inloggen. Ideaal.

bg1Gave Dingen Doen: hier staan leuke ervaringen, workshops en andere to do dingen gratis aangeboden op het web

23-SpullenDelen-255x143

Spullenlenen.nl  Je spullen zoals gereedschap uitlenen, en andere dingen uitlenen en andere spullen die je niet hebt lenen van mensen uit de buurt. Grote gemeenschap, gemakkelijk inschrijven, spullen plaatsen was wel lastig.

chain1-255x85Feel the Joy: maak je eigen giftchain: je geeft iets weg, dat wil iemand anders hebben: die geeft weer iets weg, en z0voorts… Nog aan het denken wat ik wil weggeven, ik denk aan een kinderfotografie, of misschien een belevingstocht voor een kinderfeestje.

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in DAG(boek), UITdaging en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De Uitdaging: Leven zonder geld (2)

  1. Mark zegt:

    Hoi, ben ook al enkele maanden bezig met slechts het kopen van voeding en betalen van vaste lasten. Verder koop ik niets meer. Heb al enkele onnodige zaken verkocht en ben nu van plan wat ik nog thuis heb staan te delen via die sites die jij noemde. Wat me vooral opvalt is dat ik langzaam maar zeker steeds meer los kom van de drang om dingen te willen bezitten. Ik denk dat hierin de oplossing ligt voor vele problemen die er op dit moment zijn. Hopelijk komen meer mensen tot dit inzicht…

    • Mrieke zegt:

      Hallo Mark,

      Het is erg bevrijdend inderdaad! Voor volgend jaar ga ik een stap verder zelfs: ik ben nu hard bezig met research naar je eigen groenten en fruit verbouwen in huis, of op een klein oppervlak. Daar zal je vast ook meer over willen weten, tzt.
      Leuk dat je mijn site hebt gevonden.
      En heel gaaf dat je ook los komt van de “dingen”.

      Stiekem gaat het vanzelf die kant op: we delen films, muziek, foto’s eigenlijk stiekem al. Het is niet meer nodig om dingen te hebben. Mijn ideaal is dat ik al mijn dingen kwijt raak, maar dan heb ik niets meer om mee te knutselen. Daar ben ik gek op, dus ik heb besloten dingen die nodig zijn voor creatie te behouden. Het wordt me een jaar!

      Veel succes, plezier en mooie ervaringen,
      Mrieke

Geef een reactie

