De Uitdaging: Leven zonder geld (3)

zaterdag 26-01-2013

How-to-Make-Fruit-SmoothieIk ben niet zo’n goede ontbijter, en derhalve maak ik ’s ochtends een verse smoothy van zaden, noten, banaan, appel, sojamelk en gedroogde bessen, etc. Ik houd niet van die grote blenders, die kan ik ook zo slecht schoonmaken, derhalve ben ik al een aantal jaren in het bezit van een onwijs goede staafmixer. Als ik klaar ben, bewaar ik wat ik overheb voor de volgende dag in een maatbeker. Vroeger echter bewaarde ik het in de beker die bijgeleverd werd bij mijn super gave staafmixer (ik word wel eens knuffelend¬†met dit keukenapparaat aangetroffen, werkelijk zo gek op dit ding). Maar deze beker is een aantal jaar geleden per ongeluk door mijn huisgenoot om het leven gebracht. Het deksel was nog wel heel. Daar heb ik jammer genoeg nooit meer een bijpassende beker bij gevonden.

speurtocht

Aangezien ik in de maand “niets nieuws kopen” zit, kan ik dit probleem niet oplossen zou je zeggen. Maar niets is minder waar: ik ben drie kringloopwinkels afgelopen. Voor de grap ook naar Marskramer, Blokker en Hema, alwaar ze mijn droom-maatbeker met deksel nieuw blinkend te koop hebben. Wat kan ik mezelf martelen. Goed: lang verhaal kort: vandaag vond ik mijn ideale maatbeker-met-deksel, en dat niet alleen, ik vond ook een tupperwarebakje voor mijn salade van ’s middags die nu in een lekkend bakje meegaat naar het werk, en ook nog een beker met deksel waarmee ik mijn smoothy eventueel ook in het dagelijkse woon-werkverkeer nog zou kunnen nuttigen.

Omdat mijn jas kapot is, al voor de derde keer in de hoek van “te maken” kleding ligt, en ook omdat ik eigenlijk geen echt nette jas meer heb, keek ik ook bij de kleding. Ik vond een super leuk jasje, en een wapperende rok met zakken die perfect is voor het serieuzere imago dat ik probeer te creeeren op mijn werk. ūüėČ

Toen nog langs de boekenkast, waar ik een boek vond over zelf speelgoed maken van oude resten stof (heb ik veel van). Wat ik een stuk leuker idee vond dan er lappendekens van maken. (heb al genoeg dekens). En dus dat boek maar meegenomen.

2013-01-26 17.01.28De schade: 25 euro. Dat is nog veel vind ik, maar dat is het allemaal wel waard. Deze spullen zijn van iemand geweest, hebben tijd, weer en gebruik doorstaan. En zijn dus nu nog goed bruikbaar. Goedkope rommel haalt de kringloop niet. Echt, het is waar: bij de kringloop kan je echt super degelijke dingen kopen. Vooral de meubels zijn de moeite waard. Gelukkig heb ik me deze keer ingehouden en nam daar geen kijkje.

Thuiskomst

En nu zit ik met mijn nieuwe rok aan mijn oude jas te maken, en heb mijn hele stapel met kleding die gerepareerd moet worden er naast liggen. Ik heb mijn smoothy in de maatbeker-met-deksel in de koelkast. Morgen staat op mijn agenda: mijn kledingkast uitzoeken (doe ik 4 keer per jaar) om kleding weg te doen, te ruilen, te maken, of te bewaren om iets anders mee te maken. Alle andere kleding gaat dan terug in de kast, maar met de hangertjes omgedraaid: als ik over 3 maanden de kledingkast weer uitzoek pak ik direct de kleding die nog achterstevoren hangt eruit, en geef deze een nieuwe bestemming.

Waarom elke drie maanden? Omdat met een nieuw seizoen andere kleding in mijn kast wordt gehangen. En dat meteen een mooie gelegenheid is. Zo houd ik het overzicht.

Misschien kom ik er morgen ook aan toe om mijn boekenkast weer eens uit te zoeken: boeken die ik niet bewaren wil zet ik op marktplaats, of ruil ik om voor andere op ruilboek.nl. Dat ruimt op, en het is nog niet eens voorjaar!

2013-01-26 13.34.30

Over een week zijn mijn andere dingen aan de beurt: dingen die ik niet meer nodig heb breng ik naar de kringloop, en wat wil het geval, deze kan je dus weer aantreffen in de schappen. Vandaag zag ik de kandelaar die ik dit jaar daar heen bracht. Zie foto. Hij vindt vast een nieuwe eigenaar.

Het voornemen brengt de lente in mijn kop!

Ter inspiratie dit filmpje over een jongen die het al heel jong begrepen heeft:

Over Marieke

Asperger en bipolair ~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Biologie Wiskunde Onderwijs - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~
Dit bericht werd geplaatst in (doe)Duurzaam, DAG(boek), UITdaging en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

