De Uitdaging: Leven zonder geld (4)

Het is vandaag 8 februari 2013 en ik heb weer het één en ander aan uitdagingen doorstaan van de afgelopen weken.

Sinds 15 januari heb ik besloten een maand lang niets nieuws te kopen. Minstens een maand, maar ik denk er nu al aan om dit langer vol te houden. Minimaal een jaar zou eigenlijk best kunnen.

Het kost totaal geen moeite, nu al bijna een maand. Ik heb kleding moeten aanschaffen, o.a. een nieuwe jas. Maar ja, niet nieuw dus. Dus die heb ik gevonden in de kringloopwinkel. Daarnaast heb ik aangeschaft via alternatieve routes:

* boeken die ik kadoo wilde doen: door te ruilen op ruilen.nl

* ik heb uitgeleend aan anderen (zaken zoals mijn boormachine) en daarmee credits verworven om terug te kunnen lenen als ik in de toekomst ander gereedschap nodig ga hebben. Via Peerby gaat dat heel gemakkelijk: mensen bij jou in de buurt kunnen met jou in contact komen over dingen die je te leen hebt, en vice versa.

* Ik heb aangeschaft: een plastic schenkkan met deksel, tupperware bakje en beker, tijdschriften, allemaal in de kringloopwinkel.

* Ik heb kleding gemaakt van oude kleding, en kleding gerepareerd. Mijn kleding die ik niet meer wil aangeboden op ruilen.nl voor mogelijk iets wat ik wel graag wil in de toekomst.

Ohja, als ik iets voor iemand doe, en die persoon wil me bedanken weiger ik de fles wijn, en vraag daarvoor om iets wat ik wel graag wil hebben, en die persoon wellicht overheeft. Zo ben ik ook al aan een dvd gekomen waar ik mijn zinnen op had gezet.

Het enige wat me maar niet wil lukken is spullen die ik nodig heb voor mijn beroep als docent. Ik heb nieuw aangeschaft: 4 geodriehoeken, 2 passers, oplaadbare batterijen voor mijn grafische rekenmachine en een memorystick. Het lukt me zelden op korte termijn dit soort zaken te verkrijgen via ruilen.

En daar baal ik wel een beetje van. Hoe komt het dat zulke zaken niet in de kringloop belanden? Mensen doen deze zaken toch ook wel eens weg? Om hier verandering in aan te brengen ga ik morgen even langs bij de kringloop met deze vraag: zou ik hier ook kleine items kunnen brengen zoals geodriehoeken, onbeschreven schriften, nog bruikbare oplaadbare batterijen, etc.

En toen dacht ik verder: wat gebeurt er nu met zaken die niet meer werken maar wellicht door iemand gerepareerd kunnen worden? Ik zou echt onwijs blij zijn met gebreide truien met een haal erin, want ik kan ze zo repareren. Ook zijn electronische apparaten bij mij aan het juiste adres, ik houd wel van dat prutsen en het lukt me eigenlijk altijd om iets aan de praat te krijgen wat iemand daarvoor opgaf.

Vroeger vond ik dergelijke apparaten en kleding aan de weg, bij het grof vuil. Maar tegenwoordig moet je dat wegbrengen en kan een schaggeraar als ik niet aan leuke knutselprojectjes komen. En dat vind ik nou zo jammer.

Dus als je iets, iemand, een instantie of website weet die dit probleem zou willen en kunnen tackelen, ik hoor het graag. Ik zou heel graag kapotte meubeltjes, kleding, machines en keuken-apparaten willen opknappen en een nieuw leven geven! En met mij zijn er vast nog een aantal knutselgekken. Deze zaken kan ik dan naar de kringloop brengen, verkopen of teruggeven aan de eerste eigenaar. Dat is mij om het even.

Wie zou willen meedenken, meehelpen, of kan me op weg helpen?

>>

er valt hier meer lezen over de uitdaging “Binnen een jaar leven zonder geld”

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in DAG(boek), UITdaging en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De Uitdaging: Leven zonder geld (4)

  1. Jette zegt:

    Repaircafe: http://repaircafe.nl/
    Of kende je die al?

Geef een reactie

