De uitdaging Waarom dit echt kan!

De uitdaging die ik ben aangegaan:

Ik wil in een wereld leven waarin het huidige geldsysteem overbodig is om een creatief en gelukkig en vrij leven te leiden. Ik ben ervan overtuigd dat we een globale economie kunnen starten gebaseerd op wederkerigheid, duurzaamheid en vrijheid.

Stap 1 is om niets nieuws te kopen, behalve voedsel en middelen die ik verbruik (shampoo etc). Dat lukt prima.

Mijn droom is gebaseerd op wetenschap

Ik heb eerder al geschreven over Empathie, en over onze evolutie.

Empathie is nuttig. Het zorgt voor cohesie van de groep, en het zorgt ervoor dat soortgenoten elkaar gerichte hulp kunnen geven bij fysieke gevaren of verwondingen. Het zorgt ervoor dat je elkaar kan helpen. Uiteraard zijn chimpansees en bonobo’s ook erg empathisch, en vandaar dat ook bij andere diersoorten onderzoek is gedaan.

De wereld waar dit toe leidt moet er wel één zijn waarin delen, vertrouwen, liefde en geluk de norm zijn.

Het geweldige van deze tijd is dat dankzij moderne techniek, slim gebruik van social media een ruilende, weggevende maatschappij aan het ontstaan is. Overal zie je websites, apps, ruilmarkten, repair-café’s, en andere initiatieven die voortgekomen zijn uit hoop en dromen zich ontwikkelen. En deze zijn succesvol omdat charlatans door de mand vallen. Als ik iets heb geleend aan iemand in het systeem, krijg ik credits. En ik krijg van de gebruiker een goede recensie. Als ik iets wil lenen zal mij dat lukken, in tegenstelling tot iemand die dat niet doet. Hetzelfde geldt voor weggeven. Ik geef veel weg op Facebook-pagina’s, via sites en gewoon aan mijn kennissen, vrienden en familie. Daarom sta ik bekend als betrouwbaar. Deze betrouwbaarheid is nu zichtbaar, controleerbaar en voor het eerst zelfs op te zoeken op internet.

Het duurt niet lang, of we kunnen in plaats van onze credietwaardigheid aan te moeten tonen onze betrouwbaarheid googlen online. En deze wereld is beschikbaar voor iedereen!

Empathie is onze Evolutie

Empathie, samenwerken en vertrouwen is onze natuurlijke evolutie. Ik merk het aan mijn leerlingen, die betrouwbaar zijn, en mij vertrouwen. En jammer genoeg ook aan de generatie voor mij. Die steevast komt met opmerkingen als “Leuk, maar niet voor mij”, of “Wat nou als iemand de boel bedriegt” Waarom zou iemand liegen over het keyboard dat hij gratis aanbiedt? Wat zou iemands doel in hemelsnaam kunnen zijn?

Het wantrouwen doet me nog wel veel pijn.

Maar gelukkig steunt de wetenschap mij in mijn overtuiging:

De kracht van kwetsbaarheid

Over Marieke

~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Bioloog en Wiskunde docent VO - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~ Asperger en bipolair
Dit bericht werd geplaatst in (doe)Duurzaam, DAG(boek), UITdaging en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

