Off the grid

Het leven is zo makkelijk! Een mens heeft nodig: lucht, water, eten, dak en het allerbelangrijkste: liefde. Een doel in het leven, een hoger idee waar je voor zou sterven is de reden dat je leeft.

Steeds meer mensen beginnen in te zien dat er genoeg geld is over de hele wereld om iedereen te betalen wat hij echt verdient. Er is genoeg eten, om de hele wereldbevolking 3 keer te kunnen voeden, maar het is niet goed verdeeld. Met het budget voor alle oorlogen die nu door de USA worden gevoerd zou de hele derde wereld kunnen worden gevoed en naar school kunnen gaan.

Het moet en kan zo gemakkelijk anders!

We hebben internet, waardoor sytemen kunnen worden bedacht waarin eerlijk lenen, ruilen, krijgen en geven stukken makkelijk wordt. Het rouleren van de spullen die we met zijn allen hebben, is natuurlijk essentieel voor het slagen van een poging tot leven zonder geld.

h6aawp13id0eab36kwlyEn dat merkten meer mensen! Voorbeelden van sites die daarin faciliteren zijn: Peerby (lenen) en ruilsites zoals ruilen.nl, of swoppa.nl. Diensten aanbieden kan ook al in zulke digitale omgevingen. Het levert je punten op die je kan inzetten als jij weer hulp nodig hebt en iemand van het zelfde netwerk inhuurt.

Het is geen toekomstmuziek meer, maar realiteit.

Vorig jaar blogde ik nog over de volgende uitzendingen:

* off the grid

Mondragón: een cooperatief dorp

Damanhur: een italiaanse ecologische gemeenschap die compleet zelfvoorzienend is

wpid-2013-04-13-18.09.28.jpg

>mijn “huiskamer” in de roef van het schip in Groningen.

Zelf heb ik in Groningen zo geleefd, en nog, want ik ga zovaak ik kan terug naar mijn echte “thuis”: het schip waar ik zonder verwarming, en zelfs zonder stromend water in de winters leef als een Godin.

Het is geen alternatieve manier van leven, maar de enige ons rest. Nu ik weer zo leef is het gevoel weer helemaal terug dat ik kan vertrouwen op het leven. Want:

wpid-2013-04-10-18.17.22.jpgIk heb tijd om te tuinieren, geen geld nodig voor dure vakanties, want ik ben altijd buiten, heb mijn eigen groenten, ik kan vissen, en zelfs stropen. Ik heb geleerd welke wilde planten er in Nederland groeien die ik kan eten, zoals zevenblad en brandnetel. Mijn hele leven heb ik dat het allerbelangrijkste gevonden: dat ik weet dat ik onder zoveel mogelijk omstandigheden kan overleven, maar meer dan dat: DAT IK NU AL LEEF! Door zo te leven als ik doe, leef je intens en is elk moment zo bewust mogelijk.

Alleen mijn eigen geluksgevoel, mijn rust en vrijheid, mijn creativiteit en mijn idealen zijn belangrijk voor me. Vanaf december vorig jaar ben ik gestopt te voldoen aan beelden die mensen blijkbaar van mij hebben. Ik luister niet meer naar angst, want er is niets om te vrezen. En ik ben gaan doen wat ik wil: ik ben verschil gaan maken door me alleen nog maar met zaken bezig te  houden waar ik gelukkig van word. En ik word niet gelukkig van de angst die het vergaren en verliezen van geld met zich meebrengt, maar word gelukkig als ik mijn fiets kan lenen aan iemand met een lekke band. Omdat ik weinig ruimte wil hoeven beheren, maar veel wil creëren ben ik erg gebaat bij sites zoals ruilen.nl voor mijn boeken en dvd’s. Het rouleren van dat soort dingen is erg fijn. Ik heb al een keer gehad dat ik mijn uitgeleende boek na jaren terug kreeg via een ruilactie. Dat is nou super!

Als je niets nieuws hoeft te kopen, of alles hoe dan ook kan delen, hebben we dus ook geen of super weinig geld nodig. En dat gevoel vind ik heerlijk. En wat ik vooral fijn vind is dat er voor mij geen milieuvervuiling plaatsvindt om dingen te maken die ik niet gebruikt in de kast leg. Maar delen is zoveel meer dan dat!

Delen is het nieuwe hebben met alle vrijheid van niets hebben.

En zo simpel is het.

Vandaag toevallig ook op EenVandaag: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/45507/delen_is_hip_

Ben je overtuigd van coöperatief consumeren? Schrijf je vandaag nog in op Peerby! Dat is zo leuk! Het delen van gereedschap, ontmoeten van je buren, en kunnen lenen van gereedschap en zaken die je niet wil of kan kopen wordt een waar feest!

Over Marieke

Asperger en bipolair ~(be)LEEF! EDUCREATIE~ Biologie Wiskunde Onderwijs - voor onderwijs van de toekomst- ~mindful en duurzaam~
Dit bericht werd geplaatst in (be)LICHTing, (doe)Duurzaam, NIEUWSgierig en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

