Portfolio

PORTFOLIO

 

Begeleiding en bijles Wiskunde en Exacte vakken

(be)LEEF! geeft bijlessen op maat aan leerlingen die buitengewoon getalenteerd zijn, en daarin op school niet meekomen. Zo vinden we aansluiting bij kinderen om ze toch Wiskunde, Biologie, Natuurkunde en Scheikunde bij te brengen. Ook hebben we vele leerlingen, van 13 jaar VMBOT tot en met 18 VWO geholpen bij exacte vakken. Door aan te sluiten bij de belevingswereld en talenten van de kinderen. Onze trajecten zijn kortdurend. We stimuleren het zelflerend vermogen van de leerling. Vervolgens kan hij of zij het prima zelf op school!

Door Marieke ben ik niet langer bang voor Wiskunde, ik schrijf het eerste op wat ik denk, en let goed op hoe ik de wiskundige taal “spel”. Het werkt als een trein! Ik had eerst 5-en en nog lager, maar nu heb ik gemiddeld een 8 voor Wiskunde. Ik leg het graag aan mijn vriendinnen uit.

– Annemieke, 16 jaar, VWO 4, begeleiding bij Wiskunde

Doeboekje Staatsbosbeheer Kunst in Duin route

2011 –  Staatsbosbeheer vroeg (be)LEEF! voor het ontwerp en ontwikkeling van een doeboekje voor kinderen die met hun ouders het duingebied van Noordwijk bezoeken. De kleuring van de illustraties, de teksten, het ontwerp en de ontwikkeling zijn uitgevoerd door Marieke van (be)LEEF!. Marieke werkte aan deze opdracht samen met NIV (Natuurlijk in Vormgeving) van Oscar Langevoord die de outline van de illustraties heeft aangeleverd. Met dit boekje gaan kinderen in de duinen de route van staatsbosbeheer aan den lijve ervaren. Het belevingsgehalte is erg hoog. En dat was de bedoeling van Marieke en de opdrachtgever ook. Niet alleen is het ontwerp fris en spreekt het de kinderen aan, de teksten zijn op het niveau van een kind van 8 geschreven, maar zo dat het ook leuk én begrijpelijk blijft voor de volwassen begeleider. Dankzij de nauwe samenwerking met Staatsbosbeheer en Oscar is dit boekje een lust voor het oog geworden.

boekje>>

Digitrainer Biologie voor Thieme Meulenhoff

2011- Marieke is  auteur voor de digitrainer Biologie VMBO voor de uitgever Thieme Meulenhoff. Ruim 3 jaar heeft ze gewerkt aan dit project.

Inmiddels zijn de digitrainers voor de examens Biologie van VMBO K en B al gerealiseerd. Deze lesmethoden vormen een verademing voor docenten Biologie door heel Nederland. Niet alleen kunnen hun leerlingen nu examenvragen oefenen op hun eigen niveau, ook kunnen de docenten hun leerlingen bij het vorderen van de lessen ze achter de schermen volgen en helpen. Voor elke leerling wordt automatisch een uniek oefenprogramma samengesteld dat feedback aan de leerling en docent geeft. De digitrainer is uniek en een voorbeeld van waar de toekomst ligt van lesmethoden en educatieve uitgevers: individueel en activerende didactiek waarbij de computer een ware uitkomst is!

De moeite tijdens het schrijven zat hem vooral in het aanleveren van goede vragen. Deze vragen moesten met multiple choice te beantwoorden zijn. En de feedback op een fout antwoord moest de leerlingen daadwerkelijk helpen het goede antwoord te vinden. En dat is goed gelukt! 

meer lezen>>

Persberichten en algemene communicatie

(be)LEEF! verzorgt voor meerdere organisaties de algemene communicatie met de pers. Denk aan een plaatselijke afdeling van Staatsbosbeheer. Of het evenement Laura.

Ook fotografeert (be)LEEF! in opdracht van bedrijven, voor lokale omroepen of privéepersonen evenementen, gebeurtenissen en feesten. Openbare foto’s zijn te vinden op de FLickr-account van (be)LEEF!

voorbeeld van een persbericht>>

Presentatie voor NOVAA in opdracht van EDG

2009- Novaa, een organisatie voor beroepsopleiding tot AA-accountant had voor presentaties aan HAVO-leerlingen een presentatie nodig die aansloot bij de belevingswereld van deze kinderen. De presentatie moest een duidelijk beeld geven over het vak, de mogelijkheden, en vooral tot de verbeelding spreken van de (toekomstige) studenten. Het vak accountant is namelijk erg divers, klantgericht en dynamisch. Deze presentatie is niet openbaar, helaas.

meer lezen>>

Profielwerkstukopdracht Drijvend Bouwen

2009- In opdracht voor het Junior College Utrecht, van de Faculteit Bètawetenschappen, Universiteit Utrecht heeft Marieke de profielwerkstukopdracht “Drijvend Bouwen” geschreven. Dit is een opdracht voor 5HAVO en 6VWO die leerlingen kunnen kiezen om hun profielwerkstuk mee te maken. Volgend jaar gaan groepjes leerlingen van scholen in regio Utrecht in samenwerking met DHV Groep drijvend bouwen onderzoeken. De wet van Archimedes in een tastbaar project gegoten dus! Wie weet zijn er nu vernieuwende bouwtechnieken die uitgevonden zijn door één van de leerlingen die het project heeft gedaan in zijn of haar middelbare schooltijd!

meer lezen>>

Lesmateriaal voor eigen leerlingen

Marieke is werkzaam als docent Biologie en Wiskunde aan de bovenbouw in het Voortgezet Onderwijs. En als zodanig maakt ze haar eigen lesmateriaal voor haar leerlingen. Deze materialen zijn bedoeld om de leerlingen te prikkelen zelf te denken, te ervaren en te leren! Voorbeelden hiervan staan hieronder:

  • STOFWISSEL: pdf van een presentatie over stofwisseling voor VMBO T 4
  • BIOLOGIELES: website voor mijn klassen
  • GO DIGITAL: samenvattend document voor examenklassen VMBO T waar digitale lesmaterialen die openbaar op internet te vinden zijn handig op een rijtje zijn gezet op volgorde van de kerndoelen van het examen.
  • LES BODY WORLD: Voor een bezoek aan de tentoonstelling Body World in Amsterdam heeft Marieke een opdracht geschreven die de werkboekopdrachten van de klassen onderving. Doel: beleving aan de theoretische kennis van het boek hangen op een geheel andere manier. Unieke ervaring!

LEEF! Biologiemethode

In opdracht van MAXXIpakket heeft (be)LEEF! een Biologiemethode ontwikkeld. De methode is op zoveel mogelijk (zelf) beleven van de leerlingen gericht. En geeft de docent verschillende middelen ter beschikking om daar te komen. De docent kan zelf lessen samenstellen. En blijft gebruik maken van de tekstboeken die de school al had aangeschaft. De methode geeft de docent handreikingen, en kant- en klare lesmaterialen om de lessen Biologie levendiger te maken. En zorgt voor optimale informatieverwerking bij de leerlingen. Zo wordt leren leuk!

meer lezen>>

opdracht1_kennismakenmetordenen_2>>

Meer over het werk van Marieke Ninaber en al haar andere werkervaring kan je lezen in haar CV

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s